Sumbangan PASTI

Sumbangan PASTI

Tuesday, April 8, 2014

Akhirnya k'jaan timbang wujud harga lantai getah

KUALA LUMPUR: Kerajaan sedang mempertimbang cadangan untuk menetapkan harga lantai 
komoditi getah bagi mengelakkan pekebun kecil terbeban dengan harga komoditi itu yang tidak stabil.
    
Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Douglas Uggah Embas  berkata kerajaan melalui kementerian itu telah mengadakan satu makmal pada Mac lalu untuk membincangkan mekanisme 'Social Safety Net' yang sesuai sebagai satu pendekatan membantu pekebun kecil.
    
"Cadangan-cadangan (dalam makmal) ini sedang dalam pertimbangan kerajaan dan sama ada kita akan melaksanakan harga lantai atau tidak bergantung kepada hasil rumusan makmal ini," katanya dalam jawapan bertulis kepada soalan Datuk Nawawi Ahmad (BN-Langkawi) di Dewan Rakyat di sini, hari ini. 
    
Nawawi ingin tahu perancangan kementerian untuk menetapkan harga lantai atau cara lain yang difikirkan sesuai agar pihak pekebun getah menerima pendapatan yang stabil bagi menampung kehidupan keluarga mereka.
    
Uggah berkata kerajaan turut mengkaji opsyen yang sesuai termasuk menggalakkan aktiviti sampingan bagi menjana pendapatan tambahan kepada pekebun kecil getah untuk menangani kesan negatif daripada penurunan harga dan pendapatan. HarakahDaily

No comments:

Post a Comment